torsdag 7 juli 2011

Jag odlar rost på min uteplats

Kan det bli nördigare än så här? När de flesta normala människor driver upp luktärter eller tomater i pensionärskuvösens generösa värme, driver jag upp... rost.
Jag hittade en beskrivning på nätet som lär bra. En tuss svinto som tvättas ren från rengöringsmedlet. Lägg den i en genomskinlig plastburk med ättiksprit i. Efter någon vecka börjar den bli genomrostad och då åker den ut på altanen för att torka upp. Perfekt rostpulver att lägga på avgasrör och dylikt. Luktar till och med rätt.
Här har jag provat lite på min lilla Fokkermotor:

Och ja, det är en tandpetare den sitter på.

Från släpskon till en Scalextric bilbanebil kommer de tunna metalltrådarna som fick bli tändkablar. Jag har ett rejält lager med sådana :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar