tisdag 19 april 2011

En japan

Japanska Zero fightern måste vara deras mest kända plan från ww2. Här provade jag det som kallas chippning lite mer. Utan att ha grävt väldigt djupt tror jag mig ha förstått att japanerna använde en lätt typ av aluminium som inte riktigt kom överens med den färg de använde. Hursomhelst är dessa modeller ofta gestaltade med ganska mycket färgsläpp men samtidigt inte särskilt smutsiga. Korrekt eller inte så var det detta jag tänkte prova. Först målade jag hela planet med ljus metallicfärg. Sedan duttade jag på flytande maskeringsvätska (humbrols maskol) och målade sedan över med mörkt grön. Det blev väl bra, men kanske lite grovt. Kan inte säga att jag gillade att arbeta med maskolen. Det var ett sattyg som luktade som sånt gammalt gummiklister man kunde använda förr när frimärken inte ville fästa på brev. Alltså de där försändelserna man använde innan mejlen kom om någon minns.

Modellen är från en kinesisk tillverkare som heter Hobby Boss. Det var en ny bekantskap för mig. Tror inte de fanns när jag byggde förr. Perfekt modell för mig som vill träna målning. Få delar men perfekt passform och mycket bra panellinjer i mina amatörögon. Alltså minimalt med byggjobb.

Den lila geggan är maskol

Här har jag tagit bort den och maskerat för de gula identifikationsfälten på vingarna.


Oj, det har visst varit dammigt i hangaren.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar