tisdag 20 mars 2012

En ny leksak

När jag köpte 11o:an investerade jag även i en ny liten pryl. En "rivet tool" från Trumpeter. Den ska jag tillverka lite egna nitrader med. Nu har Eduard ganska detaljerad gjutning så de större nitraderna finns med. Men jag hittade till sist lite bilder och kunde klura ut ungefär hur de mindre nitarna skulle sitta. Det ger en hel del extra finess med sådan detaljering så några extra timmar på en sån här stor modell kan vara värt besväret. Jag tog hjälp av en maskeringsremsa för att få någorlunda raka rader. På några ställen var det svårare att komma intill. Antingen kan man då nita innan man sätter ihop, eller köpa ett dyrare verktyg med mindre huvud. Men så kostar de desto mer. Det här för 80 kr får räcka till att börja med.

Så här fint blir det. Verktyget har fyra separata nithjul i olika storlekar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar