söndag 15 april 2012

Vilket slit!


Det blev en lååång lördagskväll i målarverkstan. Efter att modellen fått ligga till sig så att sista lacklagret härdat ett par dar, var det dags för wash. Jag brukar blanda oljefärg och balsamterpentin. Jag vill ha bra kontroll på processen så att jag kan ändra och justera det som inte blir bra och då känns den metoden säkrast. Nu känner jag mig fortfarande som en nybörjare och försöker prova mig fram. Den här gången tänkte jag inte ha så bråttom och lägga lite mer tid på detta. Det är lätt att man skyndar på lite för att man börjar närma sig slutet. Har redan börjat fundera på nästa projekt. Men nu ska jag inte förhasta mig och slarva över det som är nästan viktigast med hela bygget. Så här såg det ut igår:

Här är ingredienserna. Grått till undersidan, Grått och brunt till ovansidan samt landningsställen och lite svart till de mörkaste partierna på ovansidan. Allt utspätt med balsamterpentin.

Först på med ett jämnt lager. Lite torktid. Sedan torkas det av i luftflödets riktning i flera steg. Först grovt, sedan med hjälp av tops och alifatnafta och slutligen jämnas det ut med en yvig pensel. Sedan punktmarkerar jag lite linjer igen och avslutar med penseln.

Så blir det ungefär så här. Sedan ska det kompletteras med lite oljespill och sot från motorerna.

Efter många timmar såg ovansidan ut så här.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar