måndag 10 december 2012

Referensbildens förbannelse

Eftersom det börjar dra ihop sig till målning tog jag ett varv på nätet för att se om jag kunde hitta bra underlag för målningen. Jag hade bestämt mig för tredjealternativet på dekalarket, en riktigt fläckig historia. Svår men snygg. Visst är det roligt när man hittar bilder på exakt den individen man vill avbilda och det gjorde jag. Problemet var att den inte alls stämmer med Tamiyas anvisningar. Målningen är både ologisk, svårtolkad på ett svartvitt foto och dessutom verkar en del av det fläckiga mönstret (som dessutom verkar vara i två färgtoner) ha nöts bort. För att göra det ännu svårare så har ju själva fotografierna från den tiden en tendens att förändra sig med åldern. Här kommer en stor *SUCK*. Får fundera vidare imorgon. Ska ta en färgbild med de franska färgerna och göra den svartvit i Photoshop så kanske jag kan bestämma vad som är grönt respektive brunt i alla fall.

På byggfronten blev det lite stag och bromsledningar på landningsställen, men det orkar jag inte fota nu.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar