söndag 23 juni 2013

Tillbaka till Tojo

Nu när jag fått måla av mig lite är det dags att återuppta bygget av Ki-44. Sist hade jag hunnit... ja, öppna lådan och ta en bild. Bygget får bli enligt principen - detaljering när andan faller på och så långt lusten räcker. Blir det inte historiskt korrekt så... whatever! Nu brukar jag ju följa de bilder jag hittar så några totala fantasifoster blir det ju inte. Vi börjar med cockpit som vanligt.

Vi börjar med att sätta sågen och kniven i bygget. Det blir inte mycket insyn i cockpit om den här luckan är stängd.

Som tur är så stämmer passningen riktigt bra på insidan.
Remmar till roderpedalerna. Väldigt pilligt med koppartråd och plasticard.

Här är de på plats. Jag har även gjort knoppar på spakarna och lite fler reglage.

Linorna från roderpedalerna är synliga så de måste göras såklart. Eftersom det finns plats under stolen så är det ganska enkelt. Jag spände lite tunn nylonlina med häftmassa och sen behövdes bara lite snabblim. Här är den första av fyra.
Hålen i stolen borrades upp. Som i de flesta byggsatser är godset alltför grovt...

...för att råda bot på detta skrapade jag kanterna tunnare med en skalpell och slipade sedan. Den blir inte lika smäcker som en resin eller ets-stol, men bättre än innan. En liten detalj i botten av plasticard lyfter också intrycket.

Här är allt på plats och bakom skymtar de enkla bältena från Eduard som blir de enda eftermarknadsdelarna i detta bygge tänkte jag. Några hål i bågen bakom stolen har jag också borrat.

1 kommentar: