söndag 17 november 2013

Och så ett snabbygge...

Så var det tänkt i alla fall. Jag har en F-105 Thunderchief som står näst på tur, men så tänkte jag att jag skulle bvara duktig och beta av en Heller J21A som jag börjat plocka lite med. Snabbt och enkelt out of the box precis som de bägge tunnorna jag kastade ihop för ett tag sedan.

Vi börjar med cockpit. Inget överarbetat här inte. Bara några bälten av maskeringstejp.

Panelen enkel likaså. Fy vilken grov styrspak! Men bygger man OOB så...
Nosvikt behöver vi på denna. Har just tagit bort några blyinfattade fönster på kåken och på så sätt fått ett livstidslager av bly för nosvikter :-)

Här har jag valt att montera ställen direkt i bommarna och propellern på kroppen. Det blir lite bökigt vid målningen men så får det bli.


Nu till kroppen och det är här det börjar gå snett. Hellerbyggsatsen är ju förhållandevis fin i både passform och detaljer, men de upphöjda panellinjerna stör ju som bara den. Ända sedan jag öppnade lådan har de förbaskade panellinjerna tittat på mig med sina stora ögon och viskat, – Snälla slipa ner oss och rista om oss, snäääälla!
Jag har intalat mig själv att om jag vill bygga en J21 med ristade panellinjer och fin detaljering så kan jag köpa en till och göra det en annan gång. OOB skulle det vara. – Snäääälla slipa oss, upprepar de.
Så helt plötsligt sitter jag där och ristar panellinjer. Det ä riktigt svårt  men nu har jag ju börjat och ska man träna på något så är det ju på en sån här byggsats. "suck" Thunderchiefen får vänta lite till.

Nu har kroppen fått sina linjer. Den lilla monokel-luppen kom väl till pass igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar