lördag 5 juli 2014

Experimentet

Så hade jag tänkt prova ett alternativ när jag målar denna. Det handlar egentligen bara om att preshada på ett lite annat sätt. Först och främst har jag skaffat både svart och vit primer från Alclad. Tanken är att prima med grå som vanligt, sedan förstärka panellinjer med den svarta för att slutligen lätta upp stora ytor med den vita. Slutligen tänkte jag slipa planet med fint slippapper för att få en mer levande yta.

Tre saker hoppas jag vinna på detta:

  • Färgerna är kan spädas tunnare och kan efterslipas om det blir en kornig yta.
  • Det vita kommer att göra färgerna lite ljusare och mer rena. Jag har haft lite problem med att modellerna blir lite för mörka tycker jag.
  • Det går att laborera mer redan i preshadingstadiet.
Här kommer lite bilder.

Grått som vanligt

Svart klassisk preshade. Det känns som ekonomin i att använda Alclad är bättre än att bränna svart Tamiya på detta.

Och så kommer det vita. Här försöker jag också jobba bort det förutsägbara mönstret. Några paneler maskade jag också för att få lita avikande nyans.

Så till sist lite slipning och visst blir det en intressant struktur. det känns dock som det kommer bli svårt att få detta att synas efter nästa färgskikt.


2 kommentarer:

  1. Spännande, pansarbyggarna är roade av sådana här trick och jag tror det kan bli hur bra som helst. Blanda täckfärgen med klarlack så får du ytterligare lite marginal mot att effekten försvinner. Dessutom lägger färgen sig bättre och man slipper den för mig så avskydda klarlacken innan dekalerna!

    Hälsningar Magnus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tips. Det ska jag tänka på till nästa gång. Jag har en dags backlog så målningen gjordes redan på sen lördagkväll och så även klarlackseländet.

      Radera