lördag 13 september 2014

Dags att öka tempot lite.

Nu måst jag snart ta mig tillbaka till bygget av 109:an. Här gäller det att hålla tempot uppe och inte fastna i några detaljer. Här kommer en snabbgenomgång:

Propellern verkar ha Rotol-blad och de är i trä med metallförstärkningar. Alltså krävs lite kreativ målning. Först svart primer, sedan maskning.

Sedan metallfärg och så glömde jag ta en bild på nästa steg. Lite maskol på bladkanten och så ett lager svart och sedan gula toppar. Bort med maskolen och vi har ett hyggligt realistiskt slitage.

Här har Airfix en sån där dum propellerlösning, men denna gång gör jag ingen specialare. Propellern målades därför innan kroppshalvorna monterades ihop.

Så till huven. Inget balt med golvpolish denna gång. Men den här retliga glipan måste givetvis åtgärdas.

En tunn remsa plasticard på vardera sidan får bli distans.

Men vad hände här? Ett par mässingsrör råkade kapa sig själva och hoppa in i kulsprutehålen.

Och här också... jag fattar ingenting. Jag skulle ju inte detaljera.

Klart för första primer. Huven har fått maskol på sig och propellern har fått en stilig maskering.

Men vad är det här för odjur. En liten drake jag gjorde när jag lekte med cernit-lera med barnen för några år sedan. Här har han fått lite primer på sig.

Och så hela kärran i sin grå primer-skrud. Nu blir det att syna och slipa lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar