tisdag 30 december 2014

Det har varit gott om tillfällen...

... som inte ägnats åt modellbygge den senaste tiden. Mycket beror det på att min kompressor börjat dö och inte varit så rolig att jobba med. I väntan på ny luft och lust har jag förädlat själva hobbyhörnan istället. På jobbet har jag kommit över ett antal pensionerade underskåp med jalusi som jag väggmonterat i höjd med arbetsytan. På så sätt kan jag stänga till om alla pryttlar och få en ren arbetsplats som dessutom är både katt och barnsäker.

Strax innan jul fick jag så en garagekompressor med 24 liters tank. Den för ett himla liv vid fyllning men räcker sedan till nära på en hel kvälls intensiv målning. Den ska så småningom ersättas med en mer hobbyanpassad och få tjänstgöra i garaget, men duger bättre än gott så länge.

Lite målning har jag hunnit med också. Efter att ha läst på en hel del om japanska färger och hur det egentligen står till med färgsläpp på dom under andra världskriget beslutade jag mig för att göra en målning med minimalt färgslitage. Just den förebild jag bygger, ledningsplanet vid Pearl Harbor, var i och för sig ett av de som bevisligen släppte mycket färg. Inte så långt efter PH finns det bilder på den med mycket slitage och det berodde enligt vad jag läst mig till inte på färgen, utan att man målat utan primer. Det gjordes till och från under hela kriget och just de planen tappade färg. Det var dock inte så vanligt som man kan tro och man kan också utesluta detta för många färgscheman. Som vanligt är det enda säkra att gå efter bilder på aktuell individ, särskilt som de lärde tvistar även om detta.

Nu låter det som jag tycker att den historiska korrektheten är jätteviktig, men det spelar faktisk mindre roll. Kul däremot att forska lite. På den här sajten kan man verkligen gräva ner sig i japanska flygplan: http://www.j-aircraft.com/

Vid Pearl Harbor tror jag nog att denna var ganska hel i målningen även om den säkert hade gjort åtskilliga timmar i luften innan. Ska bli kul att se om jag kan åstadkomma lite liv i målningen utan att ta till för mycket vädring (som är så roligt). Här kommer lite bilder:

Först en bild på bygghörnan. Inget mästerfoto direkt, men man fattar grejen.

Här hare Kate fått Alcladtäcke och de dukklädda ytorna maskats. Riktigt pilligt.

Efter målning.

Lite slöseri med dyr alclad på ovansidan men så kan jag också göra slitage där jag vill om andan faller på.

Här experimenterar jag med målningen igen. Först en grund av "fel" färg XF-26 och sedan shading med rätt färg XF-11. Till en början överdrivet som synes.

Sedan mer XF-11 så att kontrasten minskar men att målningen behåller lite liv. Hade den varit mer sliten kunde jag behållit mer kontrast och kanske shadat med ytterligare någon färg. Det experimentet får bli en annan gång.
Nästa steg blir den röda fenan och svarta nosen. Men först måste man ju fira nyår *suck*


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar