lördag 9 september 2017

Mer regn = mer byggtid

Vädergudarna har ju inte direkt uppmanat till vare sig trädgårdssysslor eller skogsutflykter så jag landade ganska tidigt i favorithörnan ikväll. Här kommer en liten uppdatering från de senaste dagarnas framsteg.



Dags för nitrader. Först ska de ritas med blyerts. Jag har inte hittat någon ritning där de finns med så det har blivit att gå den hårda vägen och titta på bilder.
Sen kommer den ungersktillverkade trotjänaren fram.

Och så här blir det. Visserligen är nitarna utbuktande på Safiren, men det här får duga som illusion. Det blir ju smått så det funkar bra.
Så till lite detaljer. De här små ets-delarna till trimrodren kommer aldrig sitta om jag inte förborrar innan. Sen kan jag inte montera dom än för de kommer trilla bort i hanteringen.

Lite gångjärn har jag scratchbyggt. Enkla men snygga detaljer.

Den lilla släpskon baktill är av ets, men jag har bytt ut fjädern mot lite lindad koppartråd.

Så börjar det äntligen bli dags för målning på allvar. Eftersom den ska bli i polerad aluminium så ska den primas med blank svart. De dukklädda ytorna ska däremot vara i målad aluminiumfärg så de har jag maskat av.

Likaså på undersidan. Aluminiumfärgen blir sedan densamma men på dykytan kommer den bli mattare med den grå primern.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar