onsdag 27 juni 2012

Lite målningsteknik

Nu har jag plockat ihop det mesta och börjat måla lite. Här kommer ett litet tips: De flesta amerikanska plan har en färgton som kallas "interior green". Den kan man blanda ihop av olika kombinationer av Tamiyas färger som jag använder. Men på senare tid har jag gjort på annat sätt. Jag börjar med en mörkare ton "deep green" och tar sedan en ljusare "yellow green" i sprutan. Så hittar jag en vinkel som man kan tänka sig ljuset skulle falla in från och lägger några tunna sprutningar. Denna teknik kallas "volumetric light" och funkar bra tycker jag. Det ger lite extra djup, modulerar färgen, jag slipper blanda i en kopp och kan hitta rätt färgton "live" på modellen. Det där blev ganska djuplodande...
Ta en titt på bilden så blir det nog tydligare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar