torsdag 14 juni 2012

Primer

Grundmålning eller primer är något jag inte riktigt har hittat rätt med. Tidigare har jag använt Humbrols primer (nr 1). Den måste spädas ordentligt och det med tunga grejer. Mycket starka ångor och en lång torktid som i princip garanterade fingeravtryck någonstans. Sen gick jag över till en vanlig Tamiya grå färg. Den ger bra yta, är vänlig för luktsinnet och den torkar fort. Dessvärre biter den inte så bra i plasten som man kan önska och även om den härdar på ett par dagar är det lätt att repa den med en nagel.
Nu har jag köpt Alcad2 grå primer och nu var det dags att prova. Doften ligger ungefär mittemellan lackfärgen och akrylen. Den behöver inte spädas så man slipper förtunningen som spädning. Den torkade fortare än jag trodde och även om den genererade en hel del färgdamm så gick det att polera den med en trasa eller borsta av med pensel efteråt. Den verkar sitta bättre än akrylen också. Klart godkänt så här långt.

Nitarna försvann lite väl mycket, men det är nog bara för att ytan är sidenmatt nu. Hoppas de framträder lite bättre sedan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar