lördag 8 mars 2014

Ett sidospår

Ibland kan det vara skönt att bryta av med något annorlunda. Jag hade en V-1 raketbomb från Tamiya liggande och ett par nya saker som behövde testas. Dels tänkte jag prova Panduros Ocean klarlack som jag köpte för ett tag sedan och så har jag fått hem ett set med nitverktyg i olika storlekar. Perfekta för att göra enstaka större nitar. V-1:an blir ju ett snabbt och okomplicerat bygge även om jag detaljerade en hel del. Ingen cockpit, huv och inga landningsställ som tar tid. "The flying bomb" som den kallades var ju en riktigt otäck sak i verkligheten, men som modell så är den nästan lite söt och elegant med sin strömlinjeform.

Nu får jag nytta av det fina nätet jag köpte på C4-Open. Det breda bandet över kroppen sitter på fel ställe enligt de bilder jag hittat. Visserligen finns det flera varianter av V1:an, men så här har det inte sett ut på någon.

Alltså slipar vi bort det.

Den lilla kärran som den ska vila på, eller "dollyn" som den kallas har jag pyntat lite utifrån de bilder jag har. Det är svårt att se allt, men fjäderupphängningen är tydlig så den gjorde jag av rullad koppartråd.

Midjebandet på sin nya plats och lite detaljer i luftintaget. Vingarna har fått en skarv som inte alla V1:or verkar ha. Min fick den i vart fall.

Den lilla propellern fram skar jag bort direkt. Den hade aldrig överlevt bygghanteringen i alla fall. Ersättaren är av mässingsrör samt en bit ram från fotoets. Den lilla prylen i mitten är vad som liknar ett tändstift och sitter uppe på motorn.

Och här är den målad ock lackad med Oceanlacken. Den var som många antytt riktigt bra. Återstår att se hur den tål dekalvätskor, wash mm. Från vad jag hört verkar det inte vara några problem.

2 kommentarer:

  1. Följer din blogg med entusiasm. Har kört ocean lack ganska länge. Särskilt deras matta. De funkar bra men jag upplever att de är lite mjölkiga och kan göra att det blir en grå yta på modellen. Brukar inte störa men det kan vara bra att veta. Kör hårt!
    MVH
    Rickard

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt att du gillar bloggen. Jag ska prova den matta också, men där tycker jag att jag hittat en bra lösning med Humbrols matta som inte brukar "mjölka" alls.

      Radera