måndag 18 september 2017

En titt in i målarverkstan

Nu har jag roat mig med att måla några kvällar. Det är inget enkelt målningsjobb det här. Den metallrena basen och de kniviga röda stripningarna utmed sidorna och kanske värst av allt - den tunna gräddvita outlinen på det röda. Den här individen ska dessutom vara ren och fin, så att dölja små skavanker med vädring går ju inte heller. Men blir det inte bra så är det i alla fall bra träning.

De stora märkningarna skär jag till. Jag har ju gjort dekalarket så filerna har jag ju. Dessutom skär jag till masken till rundningen framtill så den blir lika på bägge sidor.

Här är allt maskat. Den snälla rosa maskeringstejpen och den lila Maskolen matchar fint.

Först på med den gräddvita färgen. Den blir även en bra bas för det röda.

Lite tunn maskning utmed kanterna på det röda kommer spara den tunna gräddvita outlinen. 

Så här blev det. En hel del bättring behöver göras tyvärr. Det är nu tålamodet behövs.

Undersidan. Notera skillnaden på de dukklädda partierna på vingarna som får en annan ton tack vare den olika primningen under.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar