tisdag 6 januari 2015

På upploppet

Nu är det bara roliga moment kvar. Under trettonhelgen har jag fixat med detaljer som bomben, hjulen och huvdelarna. Ett par washer har flygkroppen fått och nu senast ett slutligt lager halvblank oceanlack. Den här kärran ska inte vara för matt i lacken. Sist av allt blev det ett litet experiment till. De små positionsljusen på vingarnas ovansida har sparats i aluminiumfärg. Nu får de en droppe av Panduros Dimensional Magic-lack var. Den bygger på höjden och håller sig helt klar när den är torr. Eftersom lyktorna har en liten kant tror jag det funkar att få en droppformad klar liten bula. Det måste torka riktigt ordentligt innan jag målar med transparent färg. Vi får de hur det går.

En hel del meck med huvarna. Häftmassan är för att behålla interiörfärgen på rätt ställen. I verkligheten är ramarna så tunna så det inte skulle märkas, men nu är ju godset så tjockt och det blir inget snyggt med transparent yta i kanterna.

Efter wash. Här är det väldigt mycket kontraster när ytan är blank och washen är matt. Det minskar med slutlackningen. Lite synd på ett sätt.

Små öglor till antennerna tillverkade och målade. De ska på plats i små hål på modellen.

Hjulen maskade jag med Maskol denna gång. Funkade riktigt bra tycker jag. Det krävdes en del handlag för det är inte den enklaste vätskan att handskas med.

Här är experimentet med positionsljusen. Inte heller de är lätta att få till. Stadig på handen får man vara.

En liten stilstudie framifrån. Den får inte stå på egna ben under natten. Ställen måste härda först.

Med tanke på att det inte är en så sliten förebild jag efterliknar är det bra att kontrasterna dämpades lite i och med den halvblanka lacken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar