söndag 26 juli 2015

Slutklämmen

Tänkte jag skulle bli klar med semesterbygget under själva semestern och det blev jag med en hårsmån. Bomber och lite småplock fanns kvar att bygga och måla.

Fenorna på byggsatsens bomber var lite grova så jag slipade först den bakre ringen tunnare.

Med en tunnare ring behövs mer gods på fenorna så jag petade dit lite plasticard som sedan slipades lämna när också fenorna slipades tunnare.

Nosen på bomberna var inte riktigt rund heller men det spelade ingen roll eftersom jag ersatte den med några riktigt små ringar. Jag har gjort dom med den insats med lyftring som användes vid hantering innan själva "detonatorn" skruvades på.

I baken, en liten propeller av tillplattat mässingsrör och någon slags monteringshakar mellan bombkroppen och fenan.

Själva bombkropparna brukar vara mycket slitna och fula i färgen, men fenan som brukar förvaras bättre och monteras strax innan användning brukar se bättre ut. Därför har främre delen fått lite saltbehandling.

Efter ytterligare ett färglager med annan nyans blir det så här flammigt. Mums för vädringsälskare som mig.

En liten märkning i gult simuleras med en gul konstnärspenna.

Även en kritad märkning ska den ena ha. Inga meddelanden till mottagaren här. Bara en enkel siffra. Hade en bra referensbild i färg på en bomb som just ska på en Typhoon. Jag kunde inte avgöra om det stod 43, 49 eller kanske 4S, så jag ritade helt enkelt av den.

Lackade, washade och mattlackade. Fotade i vitare ljus.

Och så till sist monterade undertill tillsammans med luckan under kylaren, fotsteget, farthållaren och någon slags antenner (eller nåt annat). Då återstår bara en fotosession.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar